Vieren of niet, that’s the question.
Durft u als ondernemer wel iets te vieren met uw werknemer?
Belonen werkt beter dan straffen, dat wordt al in de opvoeding van kinderen als grote waarde erkend. Toch werkt dit in veel ondernemingen juist niet zo voor de werknemer. Enkele voorbeelden van verschillen in perceptie en de oplossing.
Werknemer | Werkgever |
Wanneer krijg ik nu eens die loonsverhoging? | Laat hem/haar zich eerst maar eens bewijzen. |
Ik werk hier al 2 jaar en nog geen beloning. | Weet je wat hij/zij al kost op een jaar? |
Zelf wel een nieuwe auto en ik… | Eerst verantwoording nemen, dan zien we wel… |
Deze voorbeelden van verschillen in perceptie ontstaan doordat er geen duidelijkheid wordt gecreëerd, vanaf het allereerste begin. En het wordt voor u als werkgever steeds lastiger hoe langer het dienstverband duurt. Totdat de werknemer vertrekt. Niet goed voor u als werkgever, niet goed voor de werknemer. Het managen van verwachtingen wordt dan een hele klus en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Vaak gaat het er niet eens om of en hoeveel er als beloning volgt, maar duidelijkheid en eerlijkheid zeker wel, is mijn ervaring.
Het is voor u als ondernemer zeker nog niet te laat, aan tafel en duidelijkheid creëren. Goed voor u, goed voor de werknemer en bovenal goed voor uw bedrijf!
Neemt u contact op voor interim management op afroep, verSTERKende vervanging. Bel 06 111 97 068 en ik maak tijd voor u!