Bescheidenheid (en brutaliteit)

Bescheidenheid is een karaktertrek of gedrag. Wie bescheiden is, stelt zichzelf of zijn verwezenlijkingen voor als klein en nederig, zonder veel verdienste”.

Onlangs had ik een afspraak met een collega ondernemer zoals dat zo mooi heet. Hij in 2006 de KvK bezocht, ik in 2019. Wat dat betreft dus een ervaringsverschil, hij deelde zijn ervaringen als zelfstandige graag met mij, tot voor kort vooral telefonisch van of naar een opdrachtgever vanuit de auto.

Om het nuttige met het aangename te combineren had ik besloten om een lunchtafel te bespreken bij Dukdalf in Kerkdriel. Naast het ervaringsverschil als zelfstandige waren er vooral overeenkomsten qua denk- en handelswijze, maar ook qua opvoeding en levensfase. Een minpuntje was, dat ik vanwege mijn marathonvoorbereiding koos voor spa rood om te proosten, een verbeterpuntje voor de volgende keer…

 Kort samengevat een gezellige en waardevolle afspraak, die een vervolg gaat krijgen.

Boodschap

Naast het netwerken om je potentiële opdrachtgever daadwerkelijk je opdrachtgever te laten worden en  je werkagenda vol te krijgen en te houden (!) speelt je uitstraling en boodschap een grote rol om dit efficiënt te doen.

Communicatie via LinkedIn, logo, visitekaartje, website en tijdens kennismakingsgesprekken. Maar zeker ook je ‘pitch’ (simpelweg goed vertellen waar je dienst, in mijn geval, voor staat) bij een netwerkontbijt of op een verjaardag dragen bij aan je succes. Vanwege mijn opvoeding en persoonlijkheid stel ik mij van nature bescheiden op, maar als ‘positieve kritiek’ verneem ik wel eens dat dit juist afbreuk doet aan mijn verhaal en boodschap. Zo ook vrijdagmiddag bij een afspraak om intensief te gaan samenwerken met een organisatieadviesbureau…

Afgelopen weekend besloten om eens kritisch naar mijn communicatie te kijken en er daadwerkelijk snel iets aan te gaan doen! Waar ik daarna direct aan moest denken? Dat was de afsluitende opmerking van mijn lunchafspraak:

“Je kunt nooit te brutaal zijn, wel onbeschoft!”

Zo maar een opmerking? Nee, ik pak hem op als verbeterpunt/positieve kritiek!

(Potentiële) opdrachtgever met interesse? Bel +316 111 97 068